StichtingPVJaarverslag2018191030

 

 

 

 

 

 

 

                                               JAARVERSLAG 2018

                                      

      (1 april 2018 – 31 maart 2019)

 

 

 

 

 

 

                        STICHTING FATHER PAUL VINCENT RAVI FOUNDATION

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               INHOUDSOPGAVE

 

  1. Algemeen.
    • Historie.
    • Organisatie.
    • Beleid.
    • Fondsenwerving.
    • Publiciteit.

 

 

  1. Jaarverslag 2018.
    • Belangrijke ontwikkelingen.

 

    • Bestuur.

 

    • Investeringen / aanpassingen kindertehuis.
    • Exploitatie kindertehuis.
    • Verwachtingen / plannen.

 

 

  1. Financiële verantwoording over 2018 (1/4-2018 – 31/3-2019).

Zie afzonderlijk “Financieel Verslag over het boekjaar 2018”

 

 

Bijlage: Financiële verantwoording UDHAYA over 2018 (1/4-2018 – 31/3-2019)

 

 

 

  1. Algemeen.

Historie

De Stichting Father Paul-Vincent Ravi Foundation is opgericht op 14 oktober 2003 met als doel het als sponsor beschikbaar stellen van gelden ten behoeve van kindertehuizen in India, alsmede het bieden van hulp bij het realiseren van woningbouwprojecten voor de minderbedeelden in India.

De afgelopen jaren is geld ingezameld en zijn uitgaven gedaan voor de aankoop van een grondstuk (2005) en de bouw van een (eerste) kindertehuis in India. Dit kindertehuis is in 2007 in gebruik genomen.

Om voldoende grip te houden op de besteding van de gelden in India wordt daar eveneens via een Stichting gewerkt: Trust of United Action for People. Deze Stichting is nodig om 3 redenen:

  • Het verwerven van de grond voor het eerste kindertehuis
  • Het ter plaatse toezicht houden op de activiteiten
  • Het mogen ontvangen van gelden uit het buitenland.

 

Organisatie

Het bestuur van de Stichting in Nederland is in het verslagjaar gewijzigd: in de bestuursvergadering van 29 januari 2019 heeft voorzitter, oprichter en steunpilaar van onze stichting, Piet van Gastel, vanwege gezondheidsredenen het voorzitterschap neer moeten leggen. Hij is opgevolgd door zijn zoon, Olaf van Gastel. Wij zijn als bestuur erg blij met het feit dat hiermee de hechte relatie tussen de familie van Gastel en onze stichting/het kindertehuis in India gewaarborgd blijft. Wij hopen dat Piet van Gastel, ondanks zijn gezondheidsproblemen, nog lang deel mag/kan blijven uitmaken van het bestuur en daarmee zijn steentje kan blijven bijdragen aan zijn waardevolle levenswerk.

De bedoeling van het bestuur is om nog een vijfde bestuurslid aan te trekken, waardoor er een verdere verjonging van het bestuur bewerkstelligd wordt en de continuïteit daarmee beter gewaarborgd wordt.

Daarnaast fungeert Pater Paul Vincent ook nog steeds als adviseur van het bestuur, ook al heeft hij inmiddels een nieuwe standplaats gekregen van zijn Orde (USA).

 

 

 

 

Jaarlijks wordt een jaarverslag opgesteld, waaruit de activiteiten blijken en wordt een verantwoording opgesteld over de ontvangsten en uitgaven.

De Stichting houdt toezicht op de verantwoording van de gelden in India door:

  • Periodiek overleg met pater Paul Vincent.
  • Het beoordelen van het door de accountant van de Stichting UDHAYA in India opgestelde Financieel Verslag.
  • Bezoeken ter plaatse.

Voor de goede orde zij vermeld dat reis- en verblijfkosten hierbij niet ten laste van de Stichting zijn gekomen, maar voor eigen rekening van de betreffende bestuursleden zijn.

Beleid

Alhoewel de economische ontwikkelingen in India voorspoedig gaan, zijn er nog altijd 40 miljoen kinderen in dat land, die geen onderwijs (kunnen) genieten. Wij achten het daarom van belang om door te gaan met het werven van gelden voor en het investeren van deze gelden in dergelijke projecten.

De selectiecriteria die gehanteerd worden bij de aanname van kinderen zijn: mate van armoede / kansloosheid, motivatie en ontwikkelingsmogelijkheden die wij hen kunnen bieden (geloof speelt geen rol bij selectie van kinderen voor het kindertehuis). Nadrukkelijk is er voor gekozen om ook kinderen met een geestelijke en/of lichamelijke beperking op te nemen, om hen zodoende ook een kans te geven op een menswaardig bestaan en andere kinderen gewend te laten zijn aan het feit dat deze kinderen ook een volwaardig lid zijn van onze samenleving (hetgeen in dit land nog zeker niet als normaal wordt beschouwd). 

Er is voor gekozen om in principe slechts 1 kind per gezin op te nemen en geen gemengde groepen (jongens en meisjes) te vormen, omdat dit tot ongewenste vriendschappen zou kunnen leiden en daardoor tot een negatieve beeldvorming over ons vanuit katholieke achtergrond opgezet kindertehuis in een overwegend hindoeïstische omgeving.

Uiteraard is het van belang dat de ontvangen gelden in eerste instantie worden aangewend voor het beheer en de exploitatie van het bestaande tehuis. Investering in een nieuw tehuis zal dus pas aan de orde zijn, wanneer voldoende middelen beschikbaar zijn voor een dergelijke investering en ook de exploitatie verantwoord is (voor de jaren daarna voldoende gelden te verwachten hiervoor).

 

 

 

Er wordt nog steeds naar gestreefd om een noodzakelijk geachte uitbreiding van het kindertehuis (afzonderlijke huisvesting beheerder en gezin van de kok) te realiseren, in combinatie met extra huisvesting voor kinderen. Sinds bijna 2 jaar hebben we het benodigde investeringsbedrag voor de uitbreiding beschikbaar, echter het ontbreekt nog steeds aan de benodigde vergunningen. Zodra deze er zijn, zal gestart worden met de bouw van de uitbreiding.

Ook hebben we door de ontvangsten van legaten het tekort aan jaarlijkse donaties voor de vergoeding van de jaarlijkse exploitatiekosten van het kindertehuis in India voor een aantal jaren kunnen afdekken. 

De Stichting staat er voor in dat ontvangen gelden zo maximaal mogelijk voor het beoogde doel worden ingezet. In dit verband zij opgemerkt, dat in 2018 8,65% van de ontvangen gelden werd besteed aan organisatiekosten (nieuwe website, drukwerk, bankkosten, e.d). In 2017 was dit percentage 0,14% (toen zeer hoge inkomsten als gevolg van legaten en eenmalige bijdragen ten behoeve van de uitbreiding van het kindertehuis).

Fondsenwerving

In het verleden heeft de fondsenwerving met name bestaan uit acties (benefietdiners, verwerving betrokkenheid bedrijven, “vriend van ons kindertehuis” worden, en dergelijke).

Verder worden gelden verkregen uit eenmalige of periodieke donaties.

Om meer aandacht te krijgen alsmede om het contact met donateurs en andere belangstellenden te intensiveren, wordt sinds 2014 periodiek een Nieuwsbrief uitgebracht. Ook dit heeft tijdelijk tot een toename van de donaties geleid.

Ook de Stichting UDHAYA tracht in India zelf actief te zijn in het werven van gelden. Naar aanleiding van recente wetgeving, waarbij beursgenoteerde ondernemingen verplicht worden een beperkt percentage van hun winst te schenken aan goede doelen, tracht men in dat kader ook contacten te leggen. Tot nu helaas nog zonder resultaat. 

Zoals hiervoor aangegeven is de doelstelling om het kindertehuis uit te breiden. Meer kinderen betekent ook dat de exploitatiekosten (exclusief afschrijving) gaan stijgen (tot circa € 35.000 per jaar).

De renteloze lening die UDHAYA in het verleden in India had afgesloten is in het verslagjaar – dankzij een extra donatie vanuit onze Stichting – afgelost.

 

 

 

Publiciteit

Naast de persoonlijke benadering geeft de Stichting bekendheid aan haar activiteiten door middel van:

  • Het jaarlijks op te stellen Jaarverslag met financiële verantwoording.
  • De website (waarop het Jaarverslag en de Financiële Verantwoordingen ook worden vermeld (zijn te downloaden).
  • De Nieuwsbrief (gemiddeld 2 keer per jaar).

 

  1. Jaarverslag 2018.


Belangrijke ontwikkelingen

Zoals hiervoor al is vermeld is voorzitter Piet van Gastel op 29 januari 2019 opgevolgd door zijn zoon Olaf. De Stichting is Piet veel dank verschuldigd voor zijn tomeloze inzet voor de realisatie en ondersteuning van het kindertehuis in India.

Dankzij de gunstigere financiële situatie van onze Stichting hebben we UDHAYA kunnen helpen met het aflossen van haar lening (die al een aantal jaren uitstond) en met een aantal gewenste/noodzakelijke investeringen. Mede daardoor kon – vooruitlopend op de aanstaande uitbreiding van het kindertehuis – het aantal kinderen al toenemen van 25 tot 29. Ook werd UDHAYA de gelegenheid geboden om – door middel van de “Reserve Studiefonds Loes Remorie” – 2 meisjes te ondersteunen bij het volgen van een medische universitaire opleiding. 

Helaas hebben alle pogingen om de benodigde vergunningen voor de uitbreiding van het kindertehuis te verkrijgen nog steeds niet tot succes geleid. We moeten accepteren dat het helpen van kansarme kinderen geremd wordt door bureaucratische besluitvorming (we hadden anders al 10 kinderen per jaar meer kunnen opnemen en ondersteunen).

Bestuur/ontwikkelingen stichting

Er zijn afgelopen jaar 5 bestuursvergaderingen geweest, waarbij steeds alle bestuursleden aanwezig waren.

Ook is er veelvuldig onderling contact per mail geweest, alsmede met pater Paul Vincent over de inhoud van vergaderingen, gewenste investeringen, publiciteit, exploitatie kindertehuis, het wel en wee van de kinderen, hun studieresultaten, e.d..

 

 

 

 

Het bestuur is nog op zoek naar een nieuw bestuurslid om een gewenste verjonging en een meer evenwichtige balans (qua leeftijden) binnen het bestuur te bereiken en daarmee de continuïteit van de Stichting beter te waarborgen.

Verder kunnen we vaststellen dat de vaste donaties afgelopen jaar gelukkig weer wat zijn toegenomen, alhoewel deze niet voldoende zijn om de continuïteit op lange termijn te waarborgen. Wij zijn ons er van bewust dat we een grotere inspanning zullen moeten doen om de jaarlijkse donaties weer op een niveau te krijgen, dat we de jaarlijkse exploitatiekosten van het kindertehuis kunnen blijven dekken.

Een en ander wordt ook in samenhang bezien met het Beleidsplan Financiële Reserves, zoals dat verleden jaar door het bestuur is vastgesteld.

Investeringen / aanpassingen kindertehuis (circa € 4.000)

In het verslagjaar zijn er diverse kleinere investeringen gedaan bij het kindertehuis, deels in relatie tot het grotere aantal kinderen dat in het tehuis woonde.

De investeringen betroffen onder meer:

  • De aanschaf van extra kinderbedden en een extra (studie)tafel
  • De aanschaf van een nieuw gasfornuis
  • De aanschaf van een aantal keukenbenodigdheden en gereedschappen
  • De asfaltering van de toegangsweg naar het kindertehuis

Exploitatie kindertehuis

Per 1 april 2018 werd gestart met 29 kinderen. Per 31 maart 2019 werd het schooljaar beëindigd met eveneens 29 kinderen.
Van deze kinderen waren er 14 nieuw gestart in 2018.

De studieresultaten van de kinderen waren naar tevredenheid.
Van de 29 kinderen gaan er 6 het kindertehuis verlaten. Van deze 6 gaan er 2 naar een universiteit.

Naast de 29 kinderen betaalt het kindertehuis ook nog studiekosten voor specialisatie van een voormalige bewoner van het kindertehuis (heeft beperking, zijnde een traag reactievermogen). Hierdoor stijgen zijn kansen op een baan als hij deze studie met succes afrondt. Verder worden ook de huisvesting- en overige kosten betaald van een kind dat aids heeft en daarom in een speciaal tehuis (voor kinderen met aids) woont. Zonder deze financiële ondersteuning zou het betreffende kind geen kans gekregen hebben om daar te wonen.

 

 

 

De leiding van het kindertehuis werd in het afgelopen jaar gevormd door een beheerder, een kok met meewerkende echtgenote, een assistent-kok, assistenten voor de beheerder (een “huisvader” en een “huismoeder”), alsmede een bewaker (verplicht gesteld door de overheid). Verder zijn er ook nog 2 vrijwilligers actief, hetgeen ook noodzakelijk is om aan de vereiste personeelsbezetting te voldoen.

Zoals uit de bijlage (Financiële Verantwoording van UDHAYA, het tehuis in India) blijkt, bedroegen de exploitatiekosten het afgelopen jaar ruim € 42.000, waarvan het grootste deel werd besteed aan rechtstreekse kosten van / voor de kinderen ( € 32.900) en de rest voor afschrijving van het kindertehuis (€ 4.100 – geen pay-out), groot onderhoud/renovaties (€ 3.900) en de studie-ondersteuning van de 2 meisjes (€ 1.300)..

De uitgaven voor groot onderhoud/renovatie betroffen onder andere de renovatie van de koeienstal, de aanleg van een afgesloten gasopslagplaats, de uitbreiding van de wasgelegenheid, e.d.

De exploitatiekosten per kind bedroegen in het verslagjaar afgerond 88,000 rupees / € 1135 (gerelateerd aan 29 kinderen). De kosten per kind kwamen daarmee in rupees 10% hoger uit dan een jaar eerder. Enerzijds was dit een gevolg van de koersstijging van de rupee ten opzichte van de euro (in 2017 was de gehanteerde koers 80 rupee per euro, in het verslagjaar 77,5), anderzijds was dit met name een gevolg van de hogere loonkosten. Deze stegen met 174.000 rupees tot 462.000 rupees (in totaal bijna € 6.000 voor 6 fulltime-medewerkers, dus gemiddeld € 1.000 per medewerker per jaar).

Zoals hiervoor al aangegeven namen de normale  donaties afgelopen jaar weer enigszins toe, alhoewel fors minder dan de normale jaarlijks exploitatiekosten van UDHAYA. Door de goede vermogenspositie waren we toch in staat om naast de totale exploitatiekosten ook een extra bedrag over te maken, waardoor UDHAYA haar lening van ruim € 6.000 kon aflossen. De investeringen konden door UDHAYA worden voldaan uit de uit de afschrijvingen vrijkomende middelen.
In totaal werd er door onze Stichting derhalve € 44.500 overgemaakt naar UDHAYA.

Wij zijn alle donateurs zeer erkentelijk voor hun bijdragen in het afgelopen jaar. Mede dankzij hen zijn wij in staat UDHAYA te ondersteunen bij haar belangrijke activiteiten voor deze kansarme kinderen.

Verwachtingen / plannen.

Wij hopen dat Stichting UDHAYA er in zal slagen om het komende jaar de vergunningen voor de uitbreiding van het kindertehuis te verkrijgen en zo snel mogelijk daarna de uitbreiding van het kindertehuis te realiseren. Echter, het nieuwe boekjaar is bij het

 

 

schrijven van dit verslag al weer voor de helft verstreken en we hebben nog steeds geen vergunning.

U mag er vanuit gaan dat UDHAYA zich uitermate inspant om de vergunningen zo snel mogelijk te verkrijgen en daarmee sneller in staat te zijn om 10 extra kansarme kinderen betere toekomstmogelijkheden te bieden.

Omdat de exploitatiekosten bij uitbreiding dan verder zullen toenemen, zullen wij als ondersteunende stichting in Nederland het komende jaar trachten de totaalopbrengst van donaties verder te verbeteren.

Naast het extra benadrukken van de mogelijkheid om sponsorcontracten af te sluiten, via onze website en Nieuwsbrieven onder andere, zullen er wederom ook collectes en andere wervingen worden georganiseerd om de exploitatiekosten van de Stichting in India in de toekomst veilig te stellen. Wij zijn gematigd positief over de mogelijkheden in dit kader in de nabije toekomst.

 

Eindhoven, 9 oktober 2019

Namens het Bestuur:

Olaf van Gastel
voorzitter

 

 

 

 

 

HELP ZE NU

U kunt nu nog makkelijker een Indiaas kind helpen door via ideal te doneren